Komissio lyhyesti
Kumppanuusmarkkinoinnista puhuttaessa komissio on kumppanuusmarkkinoinnin tuloa. Se on sitä tuloa jonka julkaisija saa suositeltuaan onnistuneesti mainostajan tuotteita tai palveluita.
Julkaisija voi saada komissiota sen jälkeen kun mainostajalle ohjattu asiakas tekee halutun toimenpiteen. Tavoiteltu toimenpide voi olla esimerkiksi ostos mainostajan verkkokaupassa tai rekisteröityminen palveluun.
Komission suuruus riippuu kumppanuusohjelmasta ja sen säännöistä. Komissio voi esimerkiksi olla jokin määrätty prosenttiosuus kokonaismyynnistä, jonka julkaisija saa kun asiakas on mennyt verkkokauppaan julkaisijan sivustolla olleen mainoslinkin kautta tai se voi olla kiinteä palkkio. Mainostaja maksaa komission mahdollisen kumppanuusverkoston kautta julkaisijalle.
Passivista tuloa julkaisijalle
Komissio voi olla passiivista tuloa julkaisijalle. Julkaisijana sinä voit saada sitä parhaimmillaan kohtuullisen pienellä aktiivisella työmäärällä sen jälkeen kun olet ensin tehnyt riittävästi töitä sen eteen.
Passiivinen tulo ei siis ole tässäkään asiassa taikasana jota voi saada kokonaan ilman työtä tai merkittäviä alkupääomia. Komissioista muodostuva passiivinen tulovirta pitää ensin rakentaa ja sitten ylläpitää.
Kassavirran ylläpito vaatii työtä
Muista että passiivinen tulokin voi vaatia työtä tulonlähteen ylläpitämiseksi. Esimerkiksi jos ansaitset komissioita nettisivuillasi tekemästä kumppanuusmarkkinoinnista, joudut varmastikin ylläpitämään nettisivustosi teknistä toimivuutta, sekä kehittämään jatkuvasti hakukoneoptimointia.
Voit ansaita sivustollasi passiivista tuloa komissioiden muodossa myös silloin kun et tee sivuston tai tulonlähteen eteen aktiivisesti työtä juuri sillä hetkellä. Voit ansaita passiivista tuloa esimerkiksi silloin kun nukut tai lomailet.