Kumppanuusmarkkinointi lyhyesti
Kumppanuusmarkkinointi on yksi mainonnan ja markkinoinnin tulospohjainen muoto, jossa julkaisija mainostaa tai hienovaraisemmin ilmaistuna suosittelee omalle kohderyhmälleen mainostajan myymiä tuotteita tai palveluita.
Julkaisija ansaitsee komissiota, eli (passiivista) tuloa, kun kävijä tekee ostoksen julkaisijan suosituksesta. Esimerkiksi nettisivuston kävijä teke ostoksen verkkokaupassa klikattuaan nettisivulla ollutta mainoslinkkiä tai mainosbanneria.
Kumppanuusmarkkinointi voi aluksi vaikuttaa monimutkaiselta ja vaikeaselkoiselta, mutta se on kuitenkin varsin suoraviivaista. Käytännössä se muodostuu mainostajasta, mahdollisesta kumppanuusverkostosta, julkaisijasta, kasasta linkkejä ja tietysti asiakkaasta.
Julkaisija tienaa komissiota
Julkaisija voi olla esimerkiksi nettisivuston tai blogin ylläpitäjä, sosiaalisen median tilin ylläpitäjä, vloggaaja tai joku muu vastaava henkilö tai taho, joka julkaisee sisältöä omalle kohderyhmälleen. Saadakseen tuloa komission muodossa, julkaisija tarvitsee aktiivisia seuraajia ja sisältönsä kuluttajia, jotka klikkaavat hänen julkaisemassaan sisällössä jaettua linkkiä tai mainosta tai käyttää sieltä saamaansa alekoodia, joista syntyy kauppaa mainostajalle.
Mainostaja maksaa vain tuloksista
Mainostajalle kumppanuusmarkkinointi on tulospohjainen ja tehokas markkinoinnin muoto. Käytännössä mainostaja maksaa vain saavutetuista tuloksista. Kumppanuusmarkkinoinnissa julkaisijalle maksetaan komissiota kumppanuusohjelman sääntöjen mukaisesti kun asiakas on tehnyt tavoitellun toimenpiteen, esimerkiksi siitä että julkaisijan kautta tullut kävijä tekee ostoksen verkkokaupassa tai täyttää yhteystietonsa.
Lue lisää kumppanuusmarkkinoinnin hyödyistä mainostajalle *TradeTrackerin sivuilta.
Mitä kumppanuusmarkkinointi on ja miten se toimii?
Kumppanuusmarkkinointi, eli toiselta nimeltään affiliate-markkinointi (englanniksi affiliate marketing) on mainostajalle tulospohjainen markkinoinnin muoto, jossa mainostaja maksaa komissiota julkaisijalle, esimerkiksi nettisivun tai blogin ylläpitäjälle toteutuneista tavoitteista esimerkiksi myynnistä tai liideistä.
Kumppanuusmarkkinoinnin tavoitteita voi olla esimerkiksi ostos verkkokaupassa, rekisteröityminen palveluun, uutiskirjeen tilaaminen tai muu vastaava mainostajan asiakkaan tai mainostajan potentiaalisen asiakkaan tekemä toimenpide.
Mainostaja myy
Mainostaja, eli tuotteiden ja palveluiden myyjä haluaa saada konversioita sivustoltaan, eli yksinkertaisesti tehdä kauppaa tai muuta vastaavaa.
Julkaisija suosittelee
Julkaisija, eli esimerkiksi nettisivun tai blogin ylläpitäjä, voi puolestaan saada komissiota tapahtuneesta ostoksesta jos ostaja on siirtynyt verkkokauppaan julkaisijan sivustolla tai somessa julkaiseman kumppanuuslinkin tai mainoksen kautta.
Kumppanuusverkosto mahdollistaa
Kumppanuusverkosto auttaa teknologiansa avulla yhdistämään mainostajat ja julkaisijat toisiinsa ja helpottaa huomattavasti käytännön toteutuksia. Kumppanuusverkostsoissa on yleensä useita eri mainostajien kumppanuusohjelmia, joihin halukas julkaisija voi liittyä tai hakea.
Komissio
Komissio on julkaisijan saama palkkio onnistuneesta suosittelusta, eli rahamääräinen (passiivinen) tulo mainostajan kassasta julkaisijan lompakkoon.
Kumppanuusmarkkinoinnissa komissio tulee julkaisijalle siitä, että hän on ohjannut asiakkaan onnistuneesti oman mediansa kautta mainostajan nettisivuille, esimerkiksi verkkokauppaan ja asiakas on tehnyt siellä halutun toimenpiteen, kuten esimerkiksi ostoksen verkkokaupassa tai rekisteröitymisen palveluun.
Komissio voi olla esimerkiksi prosenttiosuus kokonaisostoksesta tai kiinteä rahasumma.
Kumppanuusmarkkinoinnin osapuolet
Mainostaja myy
Mainostaja on kumppanuusmarkkinoinnissa se osapuoli joka myy tuotteita tai palveluita asiakkailleen. Asiakkaita voi olla kuluttajat, yritykset tai muut organisaatiot.
Mainostaja voi olla esimerkiksi tuotteita myyvä verkkokauppa tai jokin palvelu. Mainostaja maksaa komissiota julkaisijalle tämän kyseisen julkaisijan kautta tulleista myynneistä tai liideistä.
Julkaisija suosittelee
Julkaisija on kumppanuusmarkkinoinnissa se osapuoli joka yleensä pyrkii tienaamaan (passiivista) tuloa julkaisemalla sisältöä.
Julkaisija lisää mainostajan linkkejä tai mainoksia julkaisemaansa sisältöön. Kun julkaisijan seuraaja tai sivustolla kävijä klikkaa linkkiä ja tekee ostoksen sen kautta, niin julkaisija tienaa komissiota, eli saa osuuden myynnistä tai kiinteän liidipalkkion.
Kumppanuusverkosto helpottaa
Kumppanuusverkosto, eli affiliate-verkosto on kumppanuusmarkkinoinnissa se osapuoli, joka mahdollistaa tehokkaan ja helpon kumppanuusmarkkinoinnin eri toimijoiden välillä.
Kumppanuusverkosto yhdistää julkaisijat ja mainostajat keskenään oman järjestelmänsä ja linkkiseurantansa avulla. Kumppanuusverkosto laskuttaa komissiot ja liidipalkkiot mainostajalta ja maksaa julkaisijalle kuuluvan osuuden julkaisijan tilille kumppanuusverkoston ja kumppanuusohjelman sääntöjen ja käytäntöjen mukaisesti.
Kumppanuusmarkkinoinnin aloittaminen voi tuntua vaikealta. Kumppanuusmarkkinoinnissa osapuolia ja toimijoita on useita. Mainostajia on todella paljon ja mainostajat tarjoavat toinen toistaan suurempia prosentteja ja erilaisia kumppanuusohjelmia.
Aloittava julkaisija saattaa pohtia miten aloittaa kumppanuusmarkkinointi ja kuinka voi alkaa tienaamaan passiivista tuloa kumppanuusmarkkinoinnilla? Alussa on paljon kysymyksiä.
Osaamisen aukot täyttyvät ajan kanssa opiskelun, tekemisen ja erehdyksen kautta. Netistä löytyy valtavasti tietoa, mutta lopulta itse tekemällä oppii parhaiten. Aloittaminen ja tekeminen vievät eteenpäin.