Affiliate markkinointi lyhyesti
Affiliate markkinointi on tehokas ja tuloksia tuova, pääasiallisesti digitaalisen markkinoinnin muoto. Affiliate markkinointi muodostuu käytännössä mainostajasta, joka myy tuotteita tai palveluita, julkaisijasta, joka mainostaa mainostajan tuotteita tai palveluita omissa kanavissaan, sekä mahdollisesta kumppanuusverkostosta, joka mahdollistaa tehokkaan ja järkevän yhteistyön muille osapuolille.
Tunnusomaisesti affiliate markkinointi on julkaisijalle yksi (passiivisen) tulonlähde. Julkaisija voi olla joko yksityishenkilö tai yritys, joka mainostaa mainostajan tuotteita tai palveluita omissa kanavissaan kuten nettisivuilla, blogissa tai somessa saadakseen komissiota siitä että heidän kävijänsä tai seuraajansa tekee halutun toimenpiteen mainostajan sivustolla. Tavoiteltuja toimenpiteitä voi olla esimerkiksi ostos verkkokaupassa, palveluun rekisteröityminen tai vaikka yhteydenottopyynnön jättäminen mainostajan kumppanuusohjelmasta riippuen.
Miten affiliate markkinointi voi tuottaa passiivista tuloa?
Mitä affiliate markkinointi on?
Affiliate markkinointi, eli kumppanuusmarkkinointi (engl. affiliate marketing) on mainostajalle tulospohjainen markkinoinnin muoto, jossa mainostaja maksaa kumppanille tai julkaisijalle toteutuneista tavoitteista. Affiliate markkinoinnin tavoitteita voi olla esimerkiksi ostotapahtuma verkkokaupassa, rekisteröityminen palveluun, uutiskirjeen tilaaminen tai muu vastaava käyttäjän tekemä toimenpide.
Mainostaja, eli tuotteiden ja palveluiden myyjä haluaa saada konversioita sivustoltaan, eli yksinkertaisesti kauppaa tai muuta vastaavaa. Julkaisija tai kumppani, eli esimerkiksi nettisivun tai blogin ylläpitäjä voi puolestaan saada komissiota tuosta tapahtuneesta ostoksesta jos ostaja on siirtynyt verkkokauppaan esimerkiksi julkaisijan sivustolla tai somessa julkaiseman kumppanuuslinkin tai mainoksen kautta. Kumppanuusverkosto puolestaan auttaa yhdistämään mainostajat ja julkaisijat toisiinsa. Kumppanuusverkosto helpottaa huomattavasti käytännön toteutuksia, kuten klikkiseurantaa, toteutuneiden kauppojen seurantaa ja tietysti hyväksyttyjen ja maksettujen komissioiden seurantaa.