Mitä on affiliate markkinointi?

Affiliate markkinointi on käytännössä kahdesta tai kolmesta osapuolesta muodostuva markkinoinnin tulospohjainen muoto. Affiliate markkinoinnissa on käytännössä aina mainostaja, joka myy tuotteita tai palveluita ja julkaisija, joka suosittelee mainostajan  tuotteita tai palveluita omissa kanavissaan. Lisäksi affiliate markkinoinnissa voi olla kumppanuusverkosto, joka yhdistää mainostajat ja julkaisijat helposti ja tehokkaasti oman teknisen järjestelmänsä ja linkkiseurannan avulla toisiinsa.

Miten affiliate markkinointi voi tuottaa passiivista tuloa?

  • Luo ja julkaise nettisivusto, blogi, some-tili tai vastaava kanava jota sinä tai yrityksesi hallinnoi

  • Tuota ja julkaise kävijöitä ja seuraajia kiinnostavaa sisältöä

  • Tee tunnukset useampaan kumppanuusverkostoon

  • Etsi kumppanuusverkostosta kiinnostavia mainostajia, joiden tuotteita tai palveluita voit mainostaa

  • Hae tai rekisteröidy sinun julkaisuihin sopivien mainostajien kumppanuusohjelmiin

  • Lisää mainostajien mainoksia tai mainoslinkkejä julkaisemaasi sisältöön

  • Ylläpidä sisältöäsi ja pidä mainokset relevantteina ja toimivina

  • Anna komissioista muodostuvan (passiivisen) tulon virrata mainostajilta sinulle

Komissio tai liidipalkkio voi olla passiivista tuloa

Tunnusomaisesti affiliate markkinointi on julkaisijalle yksi mahdollinen passiivisen tulon muoto. Tulo itsessään on tyypillisesti rahallinen korvaus komission tai liidipalkkion muodossa.

Julkaisija voi olla joko yksityishenkilö tai yritys, joka mainostaa tai suosittelee mainostajan tuotteita tai palveluita omissa kanavissaan kuten esimerkiksi nettisivuilla, blogissa tai somessa saadakseen komissiota tai liidipalkkion siitä että kävijä tai seuraaja tekee halutun toimenpiteen mainostajan sivustolla.

Tavoiteltuja toimenpiteitä voivat olla esimerkiksi ostos verkkokaupassa, palveluun rekisteröityminen tai vaikka yhteydenottopyynnön jättäminen mainostajan kumppanuusohjelmasta riippuen.

Mitä affiliate markkinointi on ja miten se toimii?

Affiliate markkinointi, eli kumppanuusmarkkinointi (engl. affiliate marketing) on mainostajalle tulospohjainen markkinoinnin muoto, jossa mainostaja maksaa komissiota kumppanille, eli julkaisijalle toteutuneista tavoitteista.

Affiliate markkinoinnin tavoitteita voi olla esimerkiksi ostaminen verkkokaupassa, rekisteröityminen palveluun, uutiskirjeen tilaaminen tai muu vastaava julkaisijan yleisön, kävijän tai seuraajan tekemä toimenpide mainostajan sivustolla.

Mainostaja myy ja markkinoi

Mainostaja, eli tuotteiden tai palveluiden myyjä haluaa saada konversioita sivustoltaan, eli yksinkertaisesti kauppaa tai muuta vastaavaa. Affiliate markkinoinnissa mainostaja maksaa kumppanille komissiota jos hänen (linkkinsä) kautta tulee ostaja.

Julkaisija suosittelee

Julkaisija tai kumppani, eli esimerkiksi nettisivuston, blogin, someprofiilin, tms. ylläpitäjä voi puolestaan saada komissiota tuosta tapahtuneesta ostoksesta jos ostaja on siirtynyt verkkokauppaan julkaisijan sivustolla tai somessa julkaiseman kumppanuuslinkin tai mainoksen kautta. Julkaisija siis tienaa (passiivista) tuloa.

Kumppanuusverkosto yhdistää

Kumppanuusverkosto mahdollistaa sen että affiliate markkinointi on helppoa, sujuvaa ja luotettavaa yhdistämällä mainostajat ja julkaisijat toisiinsa omaa teknologiaansa hyödyntäen. Kumppanuusverkosto helpottaa huomattavasti käytännön toteutuksia, kuten klikkiseurantaa, toteutuneiden kauppojen seurantaa ja tietysti hyväksyttyjen ja maksettujen komissioiden seurantaa.

Lue lisää affiliate markkinoinnin osapuolista

Liity kumppanuusverkostoon